Ahad, 20 Mac 2011

“Facebook” Medium Penting Untuk Pemimpin Tahu Masalah Rakyat


KUCHING, 20 Mac – Program sembang “Mari Berjumpa Mari Berhubung” dengan rakan-rakan Facebook daripada Sarawak dianggap sebagai salah satu medium yang terbaik kepada penduduk negeri ini terutama generasi muda untuk berhubung dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Beberapa rakan online Najib yang ditemui menyifatkan medium berkenaan sesuai dengan perubahan dan arus globalisasi dalam era teknologi maklumat yang menuntut perubahan ke arah itu bagi merealisasikan sebuah negara yang cemerlang dan rakyat terbilang.

Seorang rakan Fecebook daripada Kapit, Nor Farhana Any Abdullah berpandangan medium tersebut merupakan jambatan yang terbaik untuk rakyat menyalurkan segala masalah dan berhubung terus dengan pemimpin tertinggi negara.

Katanya langkah yang diambil oleh Perdana Menteri itu adalah satu platform yang menggalakkan lagi pembentukan model hubungan dua hala antara rakyat dan pemimpin dalam era teknologi maklumat hari ini.

“Melalaui Facebook ini, kita dapat salurkan apa jua masalah selain dapat memberikan imput kepada PM berhubung agenda rakyat di sesuatu kawasan terutama kawasan yang kita di diami untuk diambil tindakan serius oleh kerajaan.

“Menerusi kaedah ini juga, hubungan kerajaan antara rakyat akan bertambah erat kerana mereka dapat berhubung secara maya di mana-mana sahaja . Saya datang pada program ini pun adalah untuk memberikan sokongan kepada PM selain melihat beliau secara dekat,” katanya.

Nor Farhani merupakan salah seorang rakan Facebook Datuk Seri Najib Razak yang memeriahkan perjumpaan Datuk Seri Najib bersama rakan onlinennya yang diadakan di bangunan lama Sidang Dewan Undangan Negeri Sarawak, di sini, hari ini.

Sementara itu seorang rakan Facebok daripada Kuching, Yasid Kalbi pula melihat usaha yang dilaksanakan oleh Perdana Menteri itu sewajarnya menjadi contoh kepada seluruh wakil rakyat yang lain.

“Ini kerana peluang sedemikian akan memudahkan kami menyalurkan pelbagai masalah yang timbul kepada kepada ADUN. Inilah pemimpin yang kiita cari dan kita bukannya dududk di Pejabat semata-mata.

“Lagi satu apa yang saya harapkan Perdana Menteri dapat mengadakan majlis seumpama ini secara lebih kerap untuk rakyat bersua muka dengan pemimpin tinggi negara,” katanya.

Dalam pada itu, salah seorang rakan Facebook Najib yang menetap di Sibu, Abdul Malik Kadir sanggup meredah perjalanan yang memakan beberapa jam semata-mata dengan tujuan untuk berjumpa Perdana Menteri hari ini.

“Ini memberikan peluang dan ruang kepada kita sepenuhnya untuk berhubung bersama PM. Kita perlu ambil kesempatan ini yang terbuka luas untuk seluruh rakyat memberikan pandangan dan komen terhadap kerajaan.

“Saya cukup bangga dan berterima kasih kepada Perdana Menteri yang memanfaatkan media baru untuk berhubung dengan rakyat kerana beliau memahami apa kehendak rakyat.

“Di situlah tempat dan platform yang sesuai untuk kita adukan sebarang masalah yang timbul di kawasan kita dan sebagainya. ADUN tetap kita tidak pinggirkan…Cuma ini memberi peluang yang luas kepada kita untuk bersembang dengan Perdana Menteri kita semua,” katanya. – MediaUMNO

Tiada ulasan:

Catat Ulasan