Ahad, 20 Mac 2011

DUN Sarawak Bubar Isnin Ini

DUN Sarawak bubar esok


Najib Tun Razak, Muhyiddin Yassin dan Abdul Taib Mahmud di Pekan Serian sempena Majlis Pelancaran Sejiwa Senada Bahagian Samarahan, di Sarawak, semalam. – MINGGUAN MALAYSIA/AMIR HAFIZ ABD. RAHMAN


KUCHING 19 Mac - Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud mengumumkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak akan dibubarkan Isnin ini.

Beliau berkata, perkara itu telah dipersetujui oleh Yang Dipertua Negeri, Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng dalam satu pertemuan sebelum ini.

Katanya, kini terserah kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk menentukan tarikh hari penamaan calon dan pengundian.

"Saya telah bertemu Yang Dipertua Negeri untuk berunding mengenai hal pembubaran DUN dan beliau bersetuju dengan saya. Arahan pembubaran telah diberi dan ia akan berjalan pada 21 Mac, salinannya akan diberi kepada Suruhanjaya Pilihan Raya," katanya.

Beliau membuat pengumuman berkenaan pada sidang akhbar yang turut dihadiri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Bilik VIP, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (LTAK), petang ini.

Pengumuman berkenaan menamatkan spekulasi berhubung pembubaran DUN yang memuncak apabila Abdul Taib mengadakan pertemuan bersama Abang Muhammad Salahuddin di Astana Negeri kira-kira sejam, pagi kelmarin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan